Znaczenie buraków w codziennej diecie

0
180
Znaczenie buraków w codziennej diecie

Buraki w codziennej diecie mogą zapewnić wiele korzyści zdrowotnych. Zapewniają nie tylko wspaniałe właściwości odżywcze, ale również oczyszczające. Dzięki wyjątkowemu zastawieniu składników aktywnych, mogą efektywnie pomóc w ochronie przed wieloma poważnymi chorobami i dolegliwościami. Sprawdźmy zatem dlaczego warto włączyć je do codziennego menu, także w postaci soku.

Buraki mają szeroki zakres zastosowań w medycynie tradycyjnej, dzięki swoim użytecznym i leczniczym właściwościom. Gotowane buraki, w przeciwieństwie do wielu innych warzyw, są w stanie zachować swoje główne korzystne właściwości. Faktem jest bowiem, że witaminy z grupy B i sole mineralne nie są bardzo wrażliwe na ciepło. Minerały z buraków mają głównie charakter zasadowy, co przy kwasowym pożywieniu jest ogromną korzyścią. Szczególnym miejscem w diecie, jako środka o wysokiej wydajności, jest z kolei świeży sok z buraków.

Zdrowotne właściwości buraków i pozyskiwanego z nich soku

  • Korzystne zdrowotne właściwości buraków wynikają z obecności w korzeniach różnych witamin: grupa B, PP, itp. betainy, minerałów: jod, magnez, potas, wapń, żelazo itp., bioflawonoidów.
  • Buraki są dobrym źródłem witaminy C, miedzi i fosforu. Liście buraka zawierają dużo witaminy A i korzenie witaminy C.
  • Zawartość witaminy B9 w burakach jest niezbędne do produkcji hemoglobiny lub zapobiegania anemii, białaczce. Burak ma właściwości przeciwzmarszczkowe. Właściwości te są skuteczne ze względu na obecność kwasu foliowego w burakach, który przyczynia się do tworzenia nowych komórek.
  • Innym ważną zaletą buraka w procesie odmładzania jest kwarc, bardzo ważny dla dobrego zdrowia kości, tętnic i skóry.
  • Sok z buraków może być przydatny dla osób cierpiących na zatrzymanie płynów i dla osób cierpiących na otyłość.
  • Buraki oczyszczają nie tylko nerki, ale także krew, zmniejszając kwasowość organizmu i pomagają oczyścić wątrobę.
  • To warzywo pobudza mózg i eliminuje toksyny, które mogą gromadzić się w organizmie, zachowując dobre zdrowie psychiczne i zapobiegając przedwczesnemu starzeniu się.
  • Sok z buraków jest wprost zalecany dla kobiet w ciąży. Kwas foliowy, który jest zawarty w jego składzie, jest niezbędny na etapie planowania dziecka i na początku ciąży, ponieważ bez niego nie może powstać zdrowy układ nerwowy dziecka.
  • Jeśli chodzi o wpływ zawartości jodu w burakach, jego obecność sprawia, że buraki są szczególnie przydatne w zaburzeniach niedoboru jodu tarczycy oraz u osób starszych cierpiących na miażdżycę.

źródło: https://drakka.pl/sok-z-burakow/

Inne przydatne zdrowotne właściwości buraków dla organizmu ludzkiego

  • Buraki są również przydatne w chorobach wątroby i przyczyniają się do wzmocnienia ścian naczyń włosowatych. Substancje zawarte w korzeniach, mają rozszerzające działanie na naczynia krwionośne, działanie przeciwbólowe i uspokajające.
  • Powodują wydzielanie nadmiaru płynu z organizmu i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serca. Buraki są zalecane do zapobiegania i leczenia nadciśnienia tętniczego, miażdżycy i innych chorób układu sercowo-naczyniowego.
  • Korzenie buraka zawierają wiele substancji pektynowych, dzięki którym mają dobre właściwości ochronne przed działaniem radioaktywnych i ciężkich metali, substancje pektynowe również przyczyniają się do eliminacji cholesterolu i opóźniają rozwój szkodliwych mikroorganizmów w jelicie.
  • Burak ma również właściwości hematopoetyczne ze względu na wysoką zawartość żelaza i miedzi w warzywach korzeniowych. Buraki są używane w różnym stopniu w chorobach układu krwionośnego oraz w warunkach związanych ze zmniejszoną wytrzymałością ścian naczyń krwionośnych.
  • Buraki przydatne są dla osób z wyczerpaniem i utratą siły po chorobie. Istnieje przypuszczenie, że betanina hamuje rozwój nowotworów złośliwych, a fakt, że burak ćwikłowy jest potężnym pracownikiem energetycznym, został potwierdzony przez lata badań.

O czym jeszcze warto wiedzieć?

Zaleca się picie świeżego soku z buraków, co najmniej trzy razy dziennie przed posiłkami. Sok z buraków jest najcenniejszy do tworzenia czerwonych krwinek i ogólnie do poprawy krwi. Generalnie jest to korzystne dla kobiet, jeśli jest wypijane, co najmniej 0,5 litra soku dziennie w połączeniu z sokiem z marchwi. 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here