Czy warto stosować kreatynę?

0
370
kreatyna

Kreatyna to organiczny związek chemiczny, który naturalnie występuje w ludzkim organizmie. Dobowe zapotrzebowanie organizmu na kreatynę wynosi około 2 g. 1 g jest syntetyzowany przez organizm z aminokwasów. Pozostałą ilość niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu należy dostarczyć wraz z pożywieniem. Osoby aktywnie fizycznie chętnie sięgają po kreatynę w formie suplementu. Czy warto stosować takie preparaty?

Czym jest kreatyna?

Kreatyna to związek chemiczny, który po raz pierwszy został wyizolowany w XIX w. przez francuskiego naukowca Michela Chevreula. Nazwa kreatyny pochodzi od greckiego słowa kreas, oznaczającego mięso.

Kreatyna w ludzkim organizmie występuje głównie w mięśniach i ścięgnach. W procesie przemiany chemicznej (fosforylacji) przekształcana jest w fosfokreatynę, czyli związek, który służy organizmowi do magazynowania energii. Podczas wysiłku cząsteczki kreatyny biorą udział w produkcji ATP, tzw. paliwa mięśniowego.

Jak działa kreatyna?

Pierwsze zastosowanie kreatyny jako suplementu datuje się na lata 60. XX wieku, jednak popularna stała się dopiero 30 lat później, w latach 90. Zauważono wówczas, że suplementacja kreatyny może pomóc w budowie masy mięśniowej, a także ma wpływ na poprawę kondycji i osiąganie lepszych wyników sportowych. Obecnie kreatyna jest jednym z najpopularniejszych suplementów dla sportowców.

Dlaczego warto stosować kreatynę? Do największych plusów tego cennego suplementu zaliczymy:

  • poprawę jakości treningu – dzięki kreatynie można trenować intensywniej i poprawiać swoje wyniki sportowe,
  • poprawę skurczu mięśni – ćwiczenia polegające na ciągłej, nieprzerwanej aktywności (np. bieganie) szybko zużywają zapasy ATP zgromadzone w komórkach mięśniowych; kreatyna wspomaga odbudowę ATP, zapewniając stały dopływ energii,
  • przyspieszenie regeneracji mięśniowej – co wiąże się z możliwością wykonywania częstszych treningów,
  • efekt pompy mięśniowej.

Jaką kreatynę wybrać?

Najpopularniejszą formą kreatyny jest monohydrat, który jest idealnym rozwiązaniem dla osób początkujących. Monohydrat stanowi połączenie cząsteczek kreatyny z cząsteczkami wody. Stosowanie takiego suplementu nie tylko wspomaga budowanie siły i wytrzymałości siłowej, ale także przyspiesza wzrost beztłuszczowej masy ciała i regenerację powysiłkową.

Szeroki wybór preparatów zawierających monohydrat kreatyny znajdziemy na stronie https://www.activlab.pl/pl/c/Kreatyna/65. Propozycją marki ActivLab są doskonale przebadane, niezawodne suplementy w formie shotów, proszku czy kapsułek. 

Innym rodzajem kreatyny jest jabłczan, który łączy jedną cząsteczkę kreatyny i trzy lub dwie cząsteczki kwasu jabłkowego w jedną molekułę. Jabłczan wyróżnia się lepszą rozpuszczalnością i wyższą stabilnością chemiczną niż monohydrat. W praktyce działa podobnie do monohydratu.

Na rynku znajdziemy również kreatynę w formie cytrynianu, czy też chelatu magnezowego.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here