Co jeść przed bieganiem

0
230
bieg

Wyniki w biegach zależą nie tylko od samej częstotliwości i intensywności treningów czy nawet tego, w jaki sposób są one rozkładane, ale także i od sposobu żywienia danego sportowca. Bardzo ważne jest to, aby odpowiednio go ułożyć i po prostu się go trzymać. Biegacz musi dostarczać sobie sporych ilości energii, jeżeli chce pokonywać coraz to dłuższe dystanse lub móc biegać szybciej przy mniejszym wysiłku. Powinien wiedzieć, co jeść przed bieganiem oraz po jakie produkty sięgać tuż po wysiłku, aby zregenerować szybciej wszystkie mięśnie i następnego dnia nie narzekać na bolesne zakwasy.

Jedzenie to najlepsze paliwo dla mięśni. Dzięki niemu mogą one pracować szybciej i mocniej. Nieodpowiednie produkty nikomu nie pozwolą natomiast na bezproblemowe pokonanie kilku kilometrów. Sposób żywienia powinien być dostosowany do poziomu samej aktywności. Inaczej musi bowiem odżywiać się biegacz, który uprawia swój sport okazjonalnie i bardziej rekreacyjnie, a inaczej ten, który traktuje to wszystko bardzo poważnie i zamierza stale poprawiać swoje wyniki sportowe.

Przed ustaleniem szczegółowego systemu żywienia warto jednak skupić się na pewnych podstawach i opanować ogólne zasady dotyczące jedzenia biegaczy. Oczywiście każdy sportowiec musi sam na sobie sprawdzić, co działa na niego najlepiej, ale wskazówki bardziej doświadczonych biegaczy mogą mu w tym wszystkim pomóc i nieco zarysować mu to wszystko. Najważniejszą zasadą jest więc to, by nigdy nie biegać zaraz po zjedzeniu posiłku.

co jeść przed bieganiem

Tyczy się to niemalże wszystkich wysiłków fizycznych. Tuż po posiłku układ trawienny jest mocno obciążony i musi zająć się przetwarzaniem wszystkich produktów. Z tego powodu organizm skupia się właśnie na nim, nie mogąc zająć się samym dotlenianiem mięśni czy dbaniem o to, by zapewniać im stałą energię. Bieganie z pełnym żołądkiem zazwyczaj kończy się też sporymi nudnościami i bólami brzucha. Może nawet dojść tutaj do poważniejszych wymiotów, przez które tak czy siak sportowiec będzie musiał szybciej zakończyć swój trening.

Na ile godzin przez planowanym wysiłkiem należy zatem zjeść swój posiłek?

Otóż przerwa wynosząca dwie godziny między aktywnością a jedzeniem w zupełności wystarczy. Posiłek zostanie już w części strawiony, dlatego nie będzie zalegać w żołądku i sprawiać dyskomfortu, ale jednocześnie dalej organizm zdoła wyciągnąć z niego pewne substancje i przetworzyć je w energię, zdecydowanie przydającą się podczas biegania.

A co jeść przed bieganiem, jeżeli tryb życia sportowca nie pozwala mu na zjedzenie posiłku na dwie godziny przed aktywnością i musi on sięgnąć po niego albo wcześniej, albo trochę później? W takim wypadku lepiej zjeść coś porządnego i większego nawet te cztery czy pięć godzin wcześniej, a przed samym biegiem sięgnąć po mniejszą przekąskę. Powinna składać się ona przede wszystkim z węglowodanów prostych. Organizm jest w stanie bardzo szybko przetworzyć je w czystą energię i wykorzystać do czekającej go aktywności, zapewniając mięśniom niezbędne paliwo.

Przykładem takiej węglowodanowej przekąski będzie chociażby banan. Kobiecie taki jeden owoc może w zupełności wystarczy, ale panom zaleca się raczej zjedzenie przynajmniej dwóch większych bananów. Najlepiej wybierać te dojrzałe, czyli mocno żółte. Zazwyczaj mają one większą ilość cukrów prostych w swoim składzie, dlatego szybciej dostarczają energię. A jeśli biegacz nie ma pod ręką żadnych owoców i nie jest w stanie ich kupić, może zawsze spożyć kilka kostek zwykłej czekolady albo nawet zwykłego batonika. W takich skrajnych sytuacjach lepiej zjeść cokolwiek, aniżeli biegać na pusty żołądek.

Posiłek spożywany przed aktywnością fizyczną należy też dopasować do rodzaju aktywności – przede wszystkim jej intensywności. Jeżeli sportowiec planuje pokonać jedynie kilka kilometrów, czyli jego trening nie będzie trwać dłużej niż jedną godzinę, powinien sięgnąć po produkty w miarę lekkie. Nie musi się wcale przejadać i wrzucać do swojego żołądka całej masy artykułów. Taki lekki bieg spokojnie dałoby się wykonać nawet na czczo, dlatego przejadanie się przed nim nie będzie mieć żadnego sensu.

owoce

A co jeść przed bieganiem, jeżeli zaplanowany dystans trasy ma wynosić więcej niż dziesięć kilometrów? W takim przypadku na dwie godziny przed aktywnością warto sięgnąć po produkty bardziej przetworzone. Mogą to być chociażby suszone bądź świeże owoce, które doskonale sprawdzą się jako uzupełnienie pełnowartościowej owsianki. Biegacz musi też pamiętać o nawadnianiu swojego organizmu. Dwa litry wody dziennie to absolutne minimum dla wszystkich sportowców.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here